- Nederlanders zullen de komende jaren steeds meer uitgeven aan vakanties, ongeacht hun leeftijd, meldt ABN AMRO.
- De vakantiebestedingen van 25 tot 35-jarigen en 45 tot 55-jarigen groeien daarbij sneller dan de bestedingen van jonge gezinnen.
- Uit het rapport blijkt ook dat vakantiegangers van alle leeftijden vooral op zoek gaan naar kleinschalige luxe locaties in een natuurlijke omgeving.
- Lees ook: 2 maanden wonen op een cruiseschip? Deze reis van Barcelona naar Singapore kost minstens €16.000 per persoon
Nederlanders zullen de komende jaren steeds meer uitgeven aan vakanties, ongeacht hun leeftijd. Zo zullen de vakantiebestedingen tot 2027 naar verwachting met 30 procent toenemen, meldt ABN AMRO in een rapport over de reissector. De vakantiebestedingen van 25 tot 35-jarigen en 45 tot 55-jarigen groeien daarbij sneller dan de bestedingen van jonge gezinnen.
Jonge gezinnen, in de leeftijdscategorie van 35 tot 45 jaar, gaven in 2022 in totaal ruim 3,2 miljard euro uit aan vakanties. Op basis van demografische vooruitzichten, de ontwikkeling van de lonen en het prijsniveau van 2022 verwacht ABN AMRO dat de bestedingen van deze groep in 2027 op 3,9 miljard euro uit zal komen. Dat is een groei van 20 procent in vijf jaar tijd.
De vakantie-uitgaven van 45 tot 55-jarigen nemen de komende vijf jaar naar verwachting met 30 procent toe tot dik 7,6 miljard euro. Deze groep heeft vaak kinderen die zelf op vakantie gaan, zodat ze meer vrijheid hebben om vaker buiten de schoolvakanties te reizen. Bovendien hebben zij meer dan voorheen de mogelijkheid om hybride te werken.
De generatie Y, Nederlanders tussen 25 en 35 jaar, zal naar verwachting 32 procent meer besteden tot 5,75 miljard euro.
Volgens sectorbankier Stef Driessen van ABN AMRO moeten uitbaters van vakantieparken, campings en glampings, ofwel luxe campings, zich niet uitsluitend richten op millennials en jonge gezinnen, maar hun blikveld ook verschuiven naar periodes buiten de schoolvakanties. Dat stelt hen in staat ook andere doelgroepen te bereiken.
Uit het rapport blijkt verder dat vakantiegangers van alle leeftijden vooral op zoek gaan naar kleinschalige luxe locaties in een natuurlijke omgeving. De keerzijde is dat beschikbare locaties in heel Nederland onder druk komen te staan. Om verantwoord te kunnen recreëren is volgens Driessen dan ook extra recreatieruimte nodig, zodat bezoekers gespreid worden en rust voor mens en natuur behouden blijft. Daarnaast merkt Driessen op dat er weinig aandacht is voor alleenstaande reizigers, terwijl hun aantal, zeker onder vrouwen, in beide leeftijdsgroepen sterk groeit.
Minder mensen blijven in eigen land voor de vakantie
Een op de vijf Nederlanders is van plan hun eerstvolgende vakantie in eigen land door te brengen. Dat is minder dan vorig jaar, toen ruim een kwart een vakantie in Nederland overwoog. Volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) kiezen we juist vaker voor een vakantie elders in Europa.
Dat constateert het NBTC in zijn Vakantie Sentiment Monitor, waarmee het bureau bijna vier jaar geleden startte om het reisgedrag en de invloed van corona daarop in kaart te brengen. Naast Nederlanders zien ook Fransen en Amerikanen vaker af van een vakantie in eigen land. Dat is ook terug te zien in het meest gekozen vervoersmiddel. Gemiddeld genomen denkt 56 procent bij de eerstvolgende vakantie het vliegtuig te pakken, tegen 53 procent vorig jaar.
Volgens directeur Jos Vranken van NBTC is de binnenlandse markt na de coronacrisis stevig doorgegroeid. Maar net als in andere landen ziet hij die groei afzwakken tot het niveau van voor de pandemie. "Waarbij de binnenlandse markt een pas op de plaats lijkt te maken, terwijl het aantal buitenlandse vakanties iets groeit", aldus Vranken.
Mensen die nog wel plannen hebben om op vakantie te gaan in Nederland, overwegen volgens het NBTC het vaakst Gelderland en Limburg, gevolgd door Drenthe.
Meerdere partijen rond de reisbranche kwamen deze week met hun verwachtingen voor het nieuwe jaar, in aanloop naar de Vakantiebeurs die donderdag plaatsvindt in Utrecht. Volgens de branchevereniging voor reisorganisaties ANVR is op vakantie gaan dit jaar voor het eerst weer populairder dan voor de coronacrisis. Nederlanders willen met name naar het buitenland door de afgelopen maanden van slecht weer.
ANVR stelde eerder in de week ook dat Nederlanders bij hun vakantiekeuze minder rekening houden met zorgen over het klimaat. Volgens ANVR-directeur Frank Oostdam vinden mensen reizen sinds de beperkingen van de coronapandemie belangrijker en willen zij bij het kiezen van hun bestemming "minder over duurzaamheid nadenken".